Analyse af
hjemmesider

Find noget om analyse af websider på linket her tv..
 
A.   Læs på Ludus siderne om Den åbne tekst og Firmawebsites.
     
Find flere oplysninger i Medieordbogen og i Værktøjskassen!

B.   Lav en sammenlignende analyse af:
     
a.   advicedigital.dk og
      b.   aasg.dk


C.   Resultatet af analysen skal fremlægges mundtligt for klassen ved brug af powerpoint
 
1. Inden du begynder analysen, skal du kopiere www-adresse og dato ind i det dokument, du arbejder på. Tag et screendump af websitet ved at trykke på Prt-Sc-tasten og kopiér dernæst skærmbilledet ind øverst i samme dokument.
 
2. Gør rede for websitets hypertekststruktur ved at tegne et diagram over navigationen på sitet.

3. Trykt tekst på websitet: Hvilke typografiformer bruges der? Til hvilket formål? Er der en omvendt pyramide på websitet?
 
4. Grafikelementer: Beskriv brugen af forskellige former for grafik på websitet. Anvendes de som en del af interfacet, eller er de en del af indholdet?
 
5.
 
Medieformer: Anvendes der video og lyd, og til hvad?
6. Brugergrænseflade og brugerinddragelse: Kan brugere tilføje noget til websitet? Kan man kommunikere med afsenderen? Kan man downloade materiale? Er der en blog?
 
7. Skærmlayout: Hvordan er brugergrænsefladens interaktive elementer, illustrationer og tekst monteret sammen? Hvilke elementer er fx tæt sammen?
 
8. Remediering: Minder websitet om tidligere analoge medier som fx varekataloget, årsberetningen og udstillingsvinduet? Konstruerer websitet en fortælling om sit emne?
 
9. Målgruppe: Er websitets målgruppe defineret, og hvordan tilpasses websitet denne målgruppe?
 

 
Grupper:

1.

Jakob

Sophie

Mathilde

Michael

Jeppe

2.

Mikkel S.

Christian

Astrid

Cecilie

Nita

3.

Line

Peer

Emil

Mikkel J.

Sune

4.

Troels

Frederik

/////

Søren M.

Gitte

5.

Sebastian

Morten

Søren F.

/////

Anna

6.

Nikolaj

Maria

Anne

Thomas

/////

Se gruppernes præsentation (ppt) ved at klikke på gruppenr.!